Na kole mě nebaví přesuny do kopců,které v mém věku už dokáží řádně ukrojit z fyzičky.Na konečné sjíždění a skákání zbyde méně času a sil.To vše vyřešilo elektro kolo.Za tento počin bych strůjci dal i nobelovku,s e-bikem ožijete jako za mlada,najednou se Váš rádius zvětší na 150km/den v terénu!!!!!!! Na jednu baterku(500Wh) si užijete70km v pěkném kalupu a terénu.Konkrétně ale mohu dát příklad z Koutů nad Desnou,naší nejprudší sjezdovky v ČR kde na 2.9km(po červené) zdoláte převýšení 600m na kole,to je fakt mazec i pro e-bike a nejsilnější mód.Na jednu baterku tu uděláte 4 výjezdy a sjezdy a je po ní,oproti tomu zase v rychlebských stezkách vyjedete k Superflow,sjedete na jednu 5-6x,běžně po okolních trailech kolem domu najedu 70km.A stále s úsměvem na tváři.
Situace kolem e-biků je strašná,nejen že stojí 2x více než stejně zaměřená normální kola,navíc si je ani nemůžete jen tak koupit!Prostě nejsou skladem,výroba nestíhá dělat motory a baterky.Takže si dlouhosáhle vybíráte model a když začnete prolézat obchody ,tak Vám jen řeknou bude za pět měsíců :-( ,chcete jej předobjednat,složte zálohu.To je jak za komančů s pomerančema mimo KUBU.Někteří výrobci byli chytří a nakoupili si dopředu pohony a mohli začít dělat kola hned i s prodejem.Já si objednal kolo v listopadu a se štěstím jsem jej dostal po měsíci a něco.Situace s e-biky ,ale není snadná pokud chcete zase podvozek co dá vše.Zatím převládá zase jen enduro scéna a i ta má ponížené zadní zdvihy 140-160mm max.Nyní už konečně pár značek zareagovalo a dali aspoň 170mm a snad jediní dva HAIBIKE a Bulls šli na a přez 180mm předek /zadek.
Takže nejen že jej nejsou prodejci schopni dodat,ale ani výrobci nenabízí více hardcore kola pro tvrďáky z kopce.Vynikající testy E-MTB najdete tady:

https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/electric/
https://ebike-mtb.com/en/tests-products/

Já šel cestou stavby a proto jsem koupil osvědčenou a otestovanou Commencal MetaPower v základu a překopal ji na 180mm zdvihy.Dopředu jsem dlouho zbíral data jestli na rámu toto půjde provést se zachováním skvělých vlastností při točení a přímé palbě.Výsledek překonal tovární geomku a já už nemám důvod měnit kolo,mám vše co jde od kola chtít.
Konkrétně jsem vyměnil vidlici 160mm za boost 20x 180mm,zadní tlumič stejné značky z 210mm na 216mm(vešel se nakonec bez plánované vnitřní 3mm podložky na 213mm) a chod stavby se zvětšil na 180mm z původních 150mm a nakonec strmější úhel hlavy z 66°na 64.5° za pomoci spec. hlavového složení -1.5°.Výsledně jsem BB dostal nahoru na -8mm z -17mm a rozvor kol se zvětšil z 1226mm na 1246mm.V terénu to znamená skvělá stabilita v klopenkách a přímém směru na šutrech,originál byl točivý,ale v přímém směru velmi nervózní.Přední kolo dost poskakovalo se sériovým úhlem a rozvorem a na vidli to nešlo doklikat a navíc jsem kvůli nízkému BB bušil všude klikama do země.Velmi jsem se přiblížil ke geomce předchozího kola postaveného na německém DH rámu Allutech Sennes,skvělý rám.Jediné co mě teď na Metě chybí je jeho tuhost zadní stavby,ale není to tak rozdílné,je pevná dostatečně pod mými kily.

Co říct na závěr,e-bike je skvělá možnost ježdění,jen si musíte zvyknout na nemístní poznámky ostatních bikerů bez pohonu,nějak tu českou povahu pořád neumím strávit.Jedna rada pro ně,běžte si půjčit e-bike na den a změníte pohled na věc.Není to o penězích,ale o rozsahu dojezdu v daném čase,kterého je čím dál tím méně.A raději si Řeku sjedu 10x než 3x bez pohonu :-) :-),když tam jedu tak dlouho.

Vlastně ještě jedna věc co je na e-bike totálně na hovno,když se porouchá pohon(utržený senzor klackem v 30km/hod) tak to je velká prekérka 50km od domu v lese a kopcích.Ono to totiž bez pohonu nejede jako kolo bez pohonu,ale překonáváte právě tu magnetickou indukci motoru navíc.Do kopce peklo,po rovince a z kopce to jde ušlapat jako běžné kolo.Oproti tomu když dojde baterka těsně před cílem je to celkem v pohodě.
Pohony kol jsou dnes různé,Yamaha,Brose,Bosch,Shimano Steps atd.Já mám na kole Shimano s třemi režimy podpory+walk funkce k tlačení kola do krpálu.Názory jsou na pohony odlišné,ale reálný provoz ukázal,že je jedno jaký koupíte,kolega má Yamahu,druhý Bosch a vyjedem vše společně a baterky nám zdechnou taky společně.Je to jen minimalisticky rozdílné v chování při šlapání,kde snad něco najdeme v reakci na šlápnutí ve "stejných" režimech.Ony ale stejné nejsou.Plus pro Shimano je váha a pak je u každého systému jiná možnost funkcí.

Budu se tedy zabývat tím mým Shimanem Steps E8000.
NEJDŘÍVE UPOZORNĚNÍ NA AKTUALIZACE FIRMWARE PŘEZ BLUETOOTH !!!!!!!!!! --VYSERTE SE NA TO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nejen,že to nic nepřinese,ani funkce,ani výkon,ani změnu,ale navíc hrozí znefunkčnění kola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Uživatelsky nevratná záležitost,ti kokoti japonští tam dali aktualizaci přímou mezi mobilem a řídícíma jednotkama kola,bez jakékoli mezipaměti pro přenos do kola.To znamená pokud dojde k přerušení BT přenosu třeba v 60% tak je 99.999% jisté,že kolo už neaktivujete,nebude mít vnitřní software k sprovoznění!!!!!!!!! Jelikoš se mi to stalo a to podotýkám jejich aplikace,vše dodrženo a prošel jsem si kolečko až po zastoupení v ČR,upozorňuji Vás znova:Nedělejte to.Nešlo to vrátit ani servisním kitem pro přímé spojení k tomu určenému SM-PCE1,jednoduše zmizel motor a baterka,zůstala jednotka páčky režimu a displeje.Displej je hlavní řídící jednotka v které je i přenos BT,nepomohl ani nový displej,velmi krkolomě se to dělalo vzájemně i přez BT/SM-PCE1 a náhodně se to v osmi hodinovém zkoušení postupně chytlo,už jsem byl smířen s rozebráním kola a zasláním pohonu do Nizozemí na tovární přehrání a výměny jednotek.

Jestli chcete další radu pro BT spojení s jednotkou a aplikací E-Tube,s androidy novějšími jak 6.0.0 si zapněte v mobilu GPS.Nemá s aplikací nic společného ,ale přestane Vám jen problikávat okno pro zadání hesla na spojení s BT a i míň padá spojení.Pokud přesto nevěříte,že nový firmware motoru,baterky a hlavního displeje nic nepřinese ve vlastnostech,tak jejich aktualizace proveďte přez kabelové převodníkové spojení SM-PCE1 a noťas,tam to nespadne,samozřejmě interfeisová jednotka se musí dokoupit za "skvělých" 4300Kč s kabelama a málokdo Vám ji prodá,jelikoš se prodává jen servisům v počtu jedna na prodejce.Po trablech s aplikací na mobily, se ale na ebay a jinde celkem vyskytují.

SM-PCE1 budete potřebovat i k odblokaci 25km/hod s utilitkou e-max a to na max 60km/hod,je tam ale podmínka zachování původního firmware,tuším 4.0.2,nyní je 4.4.5(6/2018).Stačí vygenerovat v e-max podklady a odeslat na jejich stránku,zpět Vám pošlou za 150eček odblokovací kód ,který v e-maxu doplníte a aktivujete.Pak ukazuje i displej správně hodnoty.U jiných odblokací 25km/hod se hodnoty půlí,jsou to buď půliče signálu snímače na snímači,nebo mezikusy před vstupem do motoru.Je zvláštní,že tyto tkzv."Chipy" pocházejí všechny z ČR a ovládly to dvě firmy pro celý svět a jejich rychlostní limit přípomoci je tedy 50km/hod.V terénu to stačí,není nic horšího,než najíždět na skok a v tu chvíli vypne přípomoc v 25km/hod aaaaaaaaaaaaa !!!!!

Samotné používání E-Tube přes telefon je dobré k nastavení kola,tím nic nezkazíte a klidně to používejte.Je tam jak nastavení funkcí počítače,tak nastavení síly přípomoci v režimu Trail a Boost,vždy tři možnosti -min/středně/max.Režim Eco nejde ovlivnit,ani Walk.Pak je tady možnost ovlivnit elektronické řazení zadní elektronické přehazovačky,čili vlastně původce tohoto sowtware XT Di2.Z kola je vlastně automat a Vy jen šlapete a kolo si samo přehazuje dle zátěže z pedálů.Jelikoš ta hazka stojí nekřesťanských 8000Kč samotná(komplet 13-19 000Kč) a já tak tři za rok na kole utrhnu,tak ji jednoduše na kole nechci.

Nabíjení 504Wh(14Ah) baterky trvá dlouho přez pět hodin,dodává se 4Ah nabíječka ke kolům a je velká a těžká.V praxi se vyplatí mít dvě baterky,protože s tím kolem prostě najedete s úsměvem hromadu km a čas letí tak,že to ani nevnímáte.

Na displeji se zobrazují hodnoty:Rychlost/Najeto/Dojezd/Kadence/Čas/Dosažená max. rychlost/Uplynulý čas.Na prd je,že se po navolení požadovaného okna zase zpět vrátí na rychlost a musíte klikat znova.Za pochvalu stojí umístění,při kterém nedostane ránu po pádu,kolega má yamahu a integrovaný displej na sloupku vidle.Nemůže ani otočit kolo naruby při defektu,protože by stálo na něm a sundat nejde,u Bosche je to samé,ale jde aspoň vysunout.Myslím,že to letos všichni překopávali na boční malé.
mtb-computer-placeholder.jpg
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one