meta power.jpg
Dnešní geometrie enduro kol je celkem totožná,na krku bývá 65-66°,vrchní délka sedlo-řidítko v L velikosti rámu 620-630mm,rozvor kol vychází z délky zadní stavby která bývá kolem 430-440mm a je většinou pak 1210-1230mm.Výsledkem je sice příjemná stoupací pozice posedu,ale při sjezdu to zase není taková sláva,když jedete kudlu a těžší terén.Ano tady někdo může namítnout,od toho je tady DH kolo na sjezdy,ale už jste někdy na dháčku šlapali nahoru,nebo dále od baráku po ose !!!!!?
Tak jsem se tím začal zaobírat v nepřeberném množství rámů a nakonec není až tak velké zastoupení,které lze úspěšně použít s menšíma úpravama.První problém je teleskopická sedlovka,která pro 180cm velkého enduristu musí být minimálně se zásuvem 125mm,spíše 150mm.A už to začíná,125mm je celkově dlouhá 400mm a 150mm- 440mm.Díky přepákování zadních staveb je často rám zakřivený v sedlové trubce a prostě se tam taková teleskopka nevejde,takže hledat takový rám kde vejde.
Další nadělení je zdvih zadní stavby, na Commencal Meta Power je sériový zdvih jen 150mm a přední vidle 160mm.Někdy to prostě hlava nebere co v továrně vymyslí,ale naštěstí ten rám konstruovali i pro budoucí použití s 29" koly tak tam místo pro delší chod je s 27.5",jen zase v 2017 přešli výrobci tlumičů na metrické jednotky a s tím i překopali délky a zdvihy tlumičů.Konkrétně na Metě je sériový 210/55mm a ten jsem nahradil 216/63 což je asi nejrozšířenější tlumič nemetrických mir.Výsledkem je snížení zadního kola pod úroveň země o 10mm a delší chod stavby nahoru na 175mm.Samozřejmě se tím pádem musí změnit přední 160mm vidlice a to jakákoli 180mm.Konkrétně mám opravdu rád vidli od roku 2016 SR Durolux s boost osou 20mm R2C2.Je to kladivo na FREERIDE ježdění za minimum peněz a hlavně parádně servisovatelná s minimem klasického nářadí.Dvojkorunku od tří popředních značek sice nenahradí,ale zastupuje je velmi silně.Navíc je tahle vidle delší od dosedu spodního uložení krku po osu kola,oproti klasice jako RS Lyrik,Fox 180mm atd. a to o 20mm.Toho samozřejmě využiji na dorovnání polohy o centimetr do země a ten druhý centimetr k naklonění hlavového úhlu a delšímu rozvoru.
Hlavový úhel měním za pomocí f. Works a jejich stupňových hlávek v rozmezí 1-1.5-2° pro různé rozměry krků kol,klasicky Tapered Degree EC44-ZS56 Angle Headset - To Suit Tapered Steerer Tube.Cena je s poštou asi 2000Kč a je potřeba vybrat typ a délku krku+kolik stupňů chceme.Na Metě jsem použil 1.5° a dnes bych volil jen 1° s odstupem času.Rozvor L-kové mety se zvýšil na 1255mm,stačil by 1248-1250mm.Kolo ztratilo původní nervozitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu,typicky kameny,kořeny,kdy přední kolo poskakovalo do stran a bylo nedotáčivé.Nyní jede pevně stopu a přitom o točivost nepřišlo díky 440mm zadní stavbě,která je identická s klasickým kolem Meta bez el. pohonu.Zdvihy poberou opravdu cokoli,včetně DH-Cup tratí,tam strádá pouze komfort delších tlumičů určených na DH,od 216/63 tlumiče a 180mm vidle prostě nelze očekávat funkci jako u DH Vividu 240/76mm a dvojkorunkové vidle 203mm.
Každopádně se změnil i tkzv.BB,což je střed pedálů pod osou obou kol a to z původních -17mm na -7mm,díky delším zdvihům,ale zase můžu nastavit výchozí SAG na podvozku malinko větší a získávám absolutně nekompromisní pohodlí,stabilitu a velký rozsah zvihů pro různě dravou jízdu.Navíc u vidle dávám dva tokeny pro větší progresi na konci zdvihu.Pro různé druhy terénů vlastně jen kliknu na vidli rychlou kompres o jeden víc,nebo míň a je to.
Na Metě Power mě po těchto zásazích vlastně jen malinko štve neduh měkké zadní stavby,způsobený malými ložisky uložení,prostě klasická zadní stavba endur.
merida eone sixty.jpg
Jako druhé elektro kolo jsem pořídil původní chtěnou Meridu Eone Sixty,která byla dlouho nedostupná.U její geometrie je méně úprav,protože už v základu ji udělali vyrovnanou na 160mm zdvizích.Jelikoš se na ní opět bude jezdit FREERIDE,tak stačilo dát do spodního oka tlumiče excentrickou vložku šroubu,je tam 6mm šroub,takže je posun délky tlumiče o 3mm s původním zachování zdvihu 160mm.To posunulo zadní kolo opět do země o 8mm.Díky tomu se zvedl střed od země a může se použít 180mm přední vidle.Opět Durolux,který je o 20mm oproti konkurenci delší a na krk příjde tentokrát 1° redukce hlávkového složení,které zvětší rozvor kol a sníží těch 20mm.Bohužel mi ještě redukce úhlu hlavového složení nedošla tak míry dopíšu později,ale čekám zvětšení rozvoru o 10mm se zvednutím středu klik od země o 14mm a BB bude z původních -12mm na -8mm.
Samotný rám Meridy už má sériový pěkný rozvor na L-kovém rámu 1235mm(na netu 1230mm/chyba),zadní stavba má 445mm(na netu chybný údaj 439.5mm/přeměřeno),po nasazení vložky do tlumiče a Duroluxu je rozvor 1245 a ten stupeň na krku udělá asi 10mm.
Zkoušel jsem teď toto kolo v přímém porovnání s Metou na stejných lajnách v Bikeparku Kasina Wielka v Polsku a to předkopnutí o jeden stupeň mu opravdu zase chybí, projevuje se nervozita nedotáčivosti a v palbě po nerovném.Na Meridě je díky delšímu krku 140mm výše uchopení řidítek a na DH-Cup lajně,kde jsou brutální dva metrové schody hned po sobě ,byl průjezd znatelně příjemnější,než na ponořené Metě.Rozdíl na těchto dvou rámech je 25mm v uchycení řidítek od země se stejnou vidlicí.Ale zese byla díky menší strmosti úhlu krku u Meridy větší nervozita předního kola.
Co ale musím pochválit na Meridě,tak to je absolutně pevná zadní stavba,huráááááááá konečně se povedlo pořádné zpevnění a uložení ramen.Přitom tam je jen jeden návarek na horních ramenech zadní stavby navíc oproti Metě.Je to opravdu v zatáčkách znát na rozbitém povrchu,kdy ta stavba prostě neuhne ani o píď,tady by mohli v Commencalu zapracovat.
Na Meridě je bohužel použit nový typ zadního tlumiče RS Super Deluxe s metrickým formátem 205/65mm,navíc zkrácenou délkou tkzv. Trunnion Mount,kde jsou integrované závity z boku pro uchycení tlumiče do přepáčka přímo v těle tlumiče.Šetří se tím vestavbová délka a vzrůstá chod tlumiče,bohužel nejsou rozšířené a tak nejde jiný ani sehnat,kdyby jste chtěli.Naštěstí funguje dobře a jak to bude se servisem teprve uvidím.
Taky na Meridě v L-ku použili hodně divnou teleskopku se zdvihem jen 115mm,což v parku vyžaduje posun dolů do trubky nadoraz o 20mm,jinak sedlo zavazí z kopce dolů.Druhá věc je,že tam150/440mm teleskopku dát nemohu,vzhledem k pozici zasunuté ke sjezdu,sedlová trubka rámu se bohužel lomí.Klasická 125mm teleskopka je bez problémů a na mých 180cm stačí.
Tak jednostupňové hlávko dnes došlo,po nahození se rozvor kol posunul na 1252mm byl jsem to hned projet,ale není to na čem pořádně vyzkoušet,točivost ale dobrá.
Tak je to naprosto pecka,Malino Brdo,Kouty,Řeka,Javorový,to položení se zdvihy se velmi povedlo.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one