Určitě každý z nás kupuje motorku s nasazenýma dušema a po nějaké době zjišťuje,že píchnutí není ta pravá zábava k ježdění.Je na světě několik technologijí ,které možnost defektu a zhoršených jízdních vlastností se snaží eliminovat.
1.Tlustostěnné duše o síle stěny až 5mm.Tato varianta eliminuje jen cvaknutí duše o ráfek a je nejhorší váhovou volbou.
2.Jakákoli duše plus prostředek antipich-jen vyhozené peníze v terénu to nikdy nezalepí odzkoušeny tři testované prostředky a váha ještě znatelněji naroste.
3.Mousse,to je kapitola na několik stran.Po desetiletém ježdění na moussech mohu zhrnout k dnešnímu roku 2014 moussy takto.Kdysi byly drahé ,ale vydržely i 200mth.Dnes je z mnoha značek použitelný jen PIRELLI/Metzeler(jedna firma) a DUNLOP,vše ostatní nekupujte,pokud se nebude jednat o samostatnou výrobu pro profi továrního jezdce určeného k sixdays a to jen v této sérii. Váhově je to střed, ale na dojetí je to pomalu 100%.Zásada mazat a používat odpovědné rozměry gum vůči rozměru moussu a předpřipravit si mouss dopředu ježděním na správnou tuhost a terén.Je smutné jak šla kvalita moussů jiných značek do kopru a cena je přitom stále vysoká.
4.Tireballs,plastové nafouknutelné balónky jednovrstvé(motokros),dvouvrstvé(enduro) a ATV(banány).Super věc co se týká jízdních vlastností a váhy(lehčí než tenká duše),ale velmi pracné na přezutí a náchylné k procvaknutí a následné destrukci uvolněných balónků v gumě.Samozřejmě se píchnou jako duše.Jsou vyrobeny z vysoce pevnostního plastu,nemáte šanci je přetrhnout uchycené ani ve dvou kleštích,ale i přezto se cvaknou o ráfek a píchnou jako klasická duše.Cena závratná 4700Kč sada jedno kolo,kus cca 250Kč.Mažou se podobně jako moussy silikonovým olejem.Jen nafouknutí sady na 0.6BAR každého balónku trvá přez dvě hodiny(asi 70ks),jejich naskládání do gum to samé,obutí jako moussy to už jde,dozadu haltry,na ráfek speciální proužek na nyple proti prodření.Kolem haltru pozor před dotažením.Provozně docela drahá záležitost,když si vemete,že píchnutí hrozí stále ,tak ty sady na jednu motorku potřebujete čtyři a konkrétně mě nevyšly ani na jednu sezónu!Jízda je neskutečná ta váha je sakra znát a vzduch je vzduch.
5.Dětské míče,tenisové míče-aneb náhrada za tireballs.Bohužel toto nevydrží a cenově jste na moussech ,váhově hůře než moussy.
6.Tubliss,jedná se o malou duši v plastové obruči vyztužené ocelovými obručemi,která se dává jen pro upevnění pláště v patce ráfku.Obsahuje dvě vestavěné ocelové postranní obruče v plastovém těle a haltr z hliníku přez který se zároveň fouká vzduch do pláště a druhý ventilek ,přez který se fouká tubliss k patce ráfku.Vznikne takto vlastně bezdušovka,ale právě tady zase vzniká problém s defekty.Nedojde zde ke cvaknutí,ale průraz a průpich samozřejmě je možný a navíc se dá píchnout i samotný tubliss.V praxi se ukázal obrovský problém defekt, knoty nezalepí trvale offroad plášť a člověk jednoduše nemůže pokračovat dokud nepřezuje zase nový plášť,nebo složitě nedá horkou záplatu zevnitř.I samotný tublis jsem viděl rozpadnout se,odpadnou ty pevnostní obruče z něho,ale zřejmě jízdou s píchlým tublisem.
tireballs.jpg
dětské balónky.jpg
tenisák.jpg
duše.jpg
tublis2.jpg
Tak moussy Dunlop i Pirelli(Metzeler) v zadu opět začíná hřibovatět ,nyní mohu zodpovědně říct ,že všechny moussy stojí za hovno a jsou jen na pár motohodin.Odzkoušel jsem vše na trhu během tří let.Po koupi se nedají jet protože po nazutí to je jako by jste foukli 2BAR do pláště,po 25mth je to akorát na tvrdo leda a od 40mth už začínají deformace a praskání a to je teprve zralý na ježdění.Po 60mth je dobrý leda na měkko a do pláště skládáte cáry i ze dvou moussů.Některé se drolí,jiné trhají podélně,další příčně,oddělují se ráfkové patky do zbylého objemu no děs.Přední jsou OK teď 2014 Golden a Mefo,kolega má michelin loňský a taky dobrý.
Po odzkoušení všeho čím se dá plášť naplnit ,jsem nyní na Tublisech a taky prvotní obutí provázely okamžitě problémy.Nejprve defekt předku v posledním kole závodů,tak knot a pohoda jede se dál.Na druhých závodech první den znovu u konce podhuštění jako hrom,ale dojel jsem do cíle.V depu se ukázalo,že tentokrát není na vině defekt,ale proražení samotného tublisu v duši,která se opírá o stranu ráfku.I přez origo nasazení tublisových doplňků(plastová páska na nyple) to nestačilo a duše tublisu se prostě orazila o hrbolky nyplů(páska neprodřená)!Tak jsem to pojal na neděli zalepit,ale ejhle po sehnání fleků a lepidla to stejně bylo marné,protože těch 7BAR co se tam fouká ten flek neudržel a povolil.Následovalo nechtěné nakupování nového moussu :-( .Doma jsem to zalepil ještě jednou jiným lepidlem a flekem a nechal to do druhého dne pořádně zaschnout,už drží takže je třeba vychytat i postupy následné s tublissama.No co čert nechtěl tak po dokoupení zadního tublissu, jsem poprvé šel trénovat a tak jak jsem celý život neproříz plášť,samozřejmě při druhém kolečku na trati díra jako do řiti.No prostě to fakt nasere a máte chuť s celýma tublissama jebnout do popelnice.Vnitřní flek nemožný tak jedině zase mouss(dojíždí ho syn tedy).Samozřejmě se musela vychytat i ta origo páska na nyple a ještě přidat vrstvy ,ať se zase neprotlačí duše tublissu.Samozřejmostí je nalít tmel proti píchnutí 200ml předek/400ml zadek.No tak zase přibyly krámy ve vercaigu jako fleky,knoty,lepidlo,sada na knoty,klíč č.15 na haltr tublisu,stříkačka 60ml na tmel,kterou ho buď vytahujete,nebo dáváte při výměnách plášťů,náhradní duše tublissů,tmel,postřkovač s vodou pro nazouvání-no krámů to by jeden plakal.Každopádně fungují dobře když jsou OK-hehe.
Tak s tublissama jsem se už naučil zacházet jak se má a už mě nezastaví ani 35mm hřebík píchlý do těla mimo špunt.Tmel se postaral o svou práci a tlak v pohodě zůstal a závod jsem dojel v pohodě.Vlastně jsem na něj přišel až při vytahování tmelu a přezouvání na starší plášť.Pro jistotu jsem tam hodil knot ,ať to není jen na tmelu.Jo a mohu potvrdit,že bílé tmely v Mitaskových pláštích dělají "ježky",je to struktura která se vytvoří uvnitř až po nalití a nějaké době provozu.Mám za to že se váže tmel s něčím z kordu pláště u Mitasu.Cyklisté se s tím potýkají také,ale u objemového pláště je to bezvýznamná věc o rozměru do 40mm a průměru cca 20mm.

Dejte si pozor na přední duši u ventilku Tublissu.Pokud tam na ráfek z venku dotáhnete aretační matku toho ventilku ,tak hrozí při sundávání pláště pákama v blízkém okolí utržení ventilku z duše!!!!!Ta duše má malý průměr a je hrubá tak se moc nenatáhne a ventilek se urve,stačí mít aretaci výše u čepičky.Nebo na to myslet a povolovat při výměně.
Tubliss umím sehnat nyní 11.6.2015 za 2850Kč.A sadu Tire Balls 18"/30ks bílé hrubé za 4800Kč(přední21"/ 40ks)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one