KTM vydala pro rok 2013 model 250XC s několika inovacemi:jiný airbox(více nakloněn na stranu),plastování(kryty nádrže konečně nebudou tak praskat mají dvojplast a nakroucení proti pádu) i návaznost na zadní blatník je jinak,přední je také jiný(netřepe se a uvnitř je hladší,bez prolisů,ale co udělá při nárazu o stromeček?),nový rám s jiným barevným provedením(změněn úchyt hlavy válce a dole pod sekundárem jiné zpevnění+jiné CRo trubky),jiné brýle(tvar a uchycení blatníku),jiná osa zadního kola(větší,tenčí),jiná kola(ráfky,špice,náboje),jiný brzdič přední,vidle dostaly nový olej(jen marketing a SKF gufera),zásadní je motor kde je nová DDS spojka,kdy je místo pěti šroubů s pružinama použita jedna vlnovcová a centrální šroub(perfektně se dávkuje spojka a je ještě měkčí než byla),další změny jsou na válci a kanálech(hodně spodku a špice,opravdu to narostlo znatelně v celém pásmu oproti minulým generacím),na motoru jsou nové V-force klapky(netuším čím jsou nové,nesundával jsem je ještě) a hrdlo z karbce má 52mm,airboxové sání je debilní uvnitř díky natočení do strany(nemá zachytávání,jde to rovnou do karbce),přepáčko je kalamita z provozního hlediska(spíše stejné než lepší jak PDS,působí na mě omezenějším rozsahem a servis 3x dražší,navíc zavazí v cestě přez kmeny).
Obraz0604.jpg
Obraz0605.jpg
Obraz0607.jpg
Tak uběhlo už několik mth. a napíši pár postřehů z provozu.Přepáčko se nijak nezměnilo,včetně vůle od novoty a názor na něj mám stále stejný.Změna osky zadního kola(je větší,ale ložiska zůstala stejná) nijak neovlivnila výdrž ložisek,je to pořád stejné 40mth a je po nich,jen ty dyštance na přezouvacím kruhu stále vypadávají,nemají již vedení do ložiska.Tragédie je barva rámu,letošní novinka je zase pěkný podvod na kvalitu.Je to jen sprostá nastříkaná barva,která se začla sama šoupat už po dvou motohodinách a dvou wapkováních kolem stupaček,jsou to jen ďopky,ale i tak !Zlatý původní komaxit.Nová kola také potřebovala tak 20mth. než se přestaly povolovat špice a pomohlo neustálé dotahování kompletního výpletu,tentokrát i u předního kola což v předchozích ročnících nikdy nedělalo,jen u zadku a né tak dlouho.Brzdy jsou super jako vždy,zadní kotouč se opotřebovává taky jako již několik let a modelů před tím.Plasty skutečně nepraskají oproti 2012 modelům a kupodivu zatím drží i ten vyztužení přední blatník.Motor to je zlatíčko,hned za novoty jsem tam strčil B Vertex,čili jen pět stovek vůle a odměňuje se to čistotou válce a stálými tlaky,áčkový by už byl vytlučený a nechal by stopy na válci,tady je čisto a píst má stále na exponovaných plochách původní vroubkování(samozřejmě Motul 800).Jeho průběh je perfektně lineární a nemá ten doběh třístovky po ubrání,takže se s tím daleko líp trefujou zatáčky a přitom je tam i spousta spodku.Převodovka jde od novoty v plném ztuha2/3/4,zkouším oleje.Největší odměnou je spotřeba,ta je úplně jinde než na tříkilu na stejné trati a tempu.Čtvrtina nádrže + pro 250 oproti 300.Taky jsem motorku vážil s plnou nádrží 10,5l ,krytem pod motor(5mm hliník),bástry,moussy a veškeré náplně= 113,5kg(startér venku s baterkou).Přední vidle jsou zdařilé a vytknu jim pouze KTM zmiňovaný super olej s neměnícíma vlastnostma po dlouhou dobu(lži).To je největší blbost co mohli uvést,ten olej zdegradoval po 20mth tak značně,že vidle ztuhly jako beton a moc nereagovaly na klikání,výsledkem byla rozborka a zjištění že se olej přeměnil v MED,ihned po výměnách za osvědčený Motorex 5W se vše vrátilo a je zase radost jezdit na nich.Zkrytizoval bych jen uchycení blatníku v nových brýlích je to zase blbost a svědectví o nudě v KTM.Nejdřív musíte sundat přední tabulku či světlo a pak až se dostanete ke dvěma šroubům ze čtyř co drží blatník.Na enduru jen ztracený čas navíc,zlaté čtyři šrouby zespod u minulých modelů.Každopádně je to model hodně změněný oproti předchůdcům v pozitivním slova smyslu.
Dnes jsem udělal zadní centrál,protože mi to nedalo, má 50mth a taky jsem byl zvědavý na stav přepáčka.Po rozborce přepáčka a vytažení na stůl byly všechny tři jehlové ložiska funkční,jen to spodní na centrálu už bylo ztuhlé.Po rozebrání v něm byl opravdu bordel,oproti tomu ty další dvě byly jak z výroby i s čistou vazelínou.Vůle přepáčka je stejná jako v 0mth,tak jsem to jen vyčistil,namazal vazelínou odolné vodě a nastrkal jehly zpět.Olej v centrálu byl už dost zdegradovaný,ale nic zvláštního se nekonalo uvnitř.Jen jsem rovnou předělal napouštění nádobky dusíkem na klasický autoventilek a konečně to jde foukat na různé tlaky rovnou na motorce.
Dnes 65mth a kontrola pístu ukazuje jen na správnou volbu dávat menší vůli oproti válci.Jediná nevýhoda tohoto činu je opatrnější zajíždění po dobu jedné motohodiny.Pak jde jezdit bez omezení,k dnešním mth má píst stále původní vroubkování na exponovaných plochách v podélném směru motocyklu a válec nemá žádné výtluky,tlaky jsou stále nezměněné a tak natáhnu dobu výměny ještě dále.Olej ve vidlích odstranil tuhnutí,takže se potvrdilo,že letošní novinka tlumičového oleje od KTM je spíše ke škodě.Dále je použit nekvalitní potah sedla,který praská na hranách sám od sebe.Nová DDS spojka jde sice lépe ovládat, ale hůř zapadá trojka po dvojce a celé to od novoty více rachotí než pružinový bývalý systém,ten hluk a řazení mám potvrzeno i od jiných vlastníků.Tak zase zatím vše.
Tak mám za sebou první dva víkendy závodů,které jsou celkem úspěšné a po endurku zase přibylo mnoho mth.85.Tak jsem se rozhodl rozhodit píst a zkontrolovat vše ostatní při jednom.Píst má malinko přez stovku dole a stále původní výrazné vroubkování,ale šel ven.Své si odpracoval bezvadně a nahradil ho další originál Vertex.Dutinoměr ve válci neukazuje nic krom čtvrtstovky,což není vůbec nic oproti limitním dvěma stovkám v ovalitě,všude čisto a jen nepatrný otisk hrany pístu v krajních polohách,který nejde ani cítit,jedná se o barevný přechod v dráze pístu.Ojnice bez vůle,ložiska kliky to samé,všude čisto bez rzi na setrvácích(po umytí motorky vždy start!) a všude dobře znatelný mastný film po Motulu 800.O víkendu to zajedu a pak zase hurá na to.Potah sedla vyměněn a chování řazení beze změn,zkoušené i jiné oleje a u někerých(Castrol,Motul Dextron III a jiné)ještě tuhší chování.Dostal jsem typ na řešení koupí dílu č.15 na řadičce,ale nemyslím si že je zde problém díky změnám při výměně značek olejů.Konečně jsem i více spokojen se zadním centrálem,po repasi a dodělání ventilku do nádobky, jsem laboroval s tlaky a 9.5 BA místo 10 zvětšilo konečně rozsah práce pístu při jízdě k mé spokojenosti.Přední vidle už také budou mít zase dalších 20mth od repase,ale již netuhnou jako s prvotním olejem KTM.Díky zvětšené zadní ose na 25mm jsou vymezovací kroužky jen v guferech(7mm) a při výměnách gumy odpadávají již při vyndání kola ze zadní kivky.Navíc se rychle vybrušujou ve styku s břity gufer,tak šly na přesoustružení daného místa,kdy se část vymění za nerezový prstýnek,který vydrží násobně více(400mth není problém,ověřeno na předchozích motorkách přehazováním).Přepáčko má stále stejnou vůli jako od novoty.Docela se zase vrátila bolest devítkových kolen a to praskání materiálu kolena trhlinkama kolem hrdla válce,takže zase soudruzi šetří na nesprávném místě,protože tohle se od 2010 až 2012 nedělo.Jsou to vlásečnice od jednoho do dvou cm a při svařování tigem je znát tenčí stěna,těžko říct jestli ubývá zevnitř ,nebo je prostě tenká od výroby.
Tak 100mth odbylo,musím hned pochválit KTM za čistý airbox za airfiltrem,byla možnost to řádně vyzkoušet na enduru v Brezně :-) .Znova jsem dělal repas centrálu a vidlí+přepáčka.U přepáčka vytuhuje jen spodní ložisko(to na ráně),ostatní jsou stále čistá vevnitř s vazelínou od výrobce jako při koupi, takže to s drahým servisem není zase v reálu pravda.Spodní jehlové ložisko od SKF stojí 80Kč a gufera jsou OK,tak je to už jen za práci na jednu hodinku.Vyměněný potah sedla již samozřejmě nepraská.Nové kotouče obou brzd,kupodivu i přední vykazoval stejné opotřebení jako zadní.Jinak žádné změny.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one